Våld i nära relationer

                          
                      Min lillasyster på bild, tagen med tårar.  OBS, bilden har dock inget med inlägget att göra!
 
Dagens ämne, våld i nära relationer ( del 1 ). Ett riktigt hett ämne och varför jag väljer att ta upp det idag är för att jag igår kväll av en slump kollade på Beck-skarpt läge, som då handlar om kvinnomisshandel. Jag fick flashbacks från min barndom av det. Dem två män som misshandlade, deras agerande påminde om min fars och jag började då små diskutera våld med min foster mamma i samma veva. 

Jag själv har vuxit upp med en far som haft ett agressivt och oberäkneligt beteende där han bland annat använt våld mot mig och mina syskon under uppväxten. När någonting inte dög, om man hade andra åsikter en honom eller gjorde något som han tyckte var fel så åkte man på en rejäl smäll. I samband med detta så hotade och skrek han även riktigt grova ord samt meningar. Ibland om man började gråta eller sa ifrån så blev hans handtag ännu hårdare. Enligt honom så uppfostrade man barn så på bästa sätt. Det var enligt honom på det vis vi barn skulle lära oss vad respekt var. Min far var en väldigt hårdhänt man med ett temperament från djävulen.

Detta pågick under lång tid av vår uppväxt, från vi var små kidz fram tills 2011-2012. Det sista våld minne mot någon av oss barn som jag minns var riktat mot min lillasyster 2012. Tillsammans med min nuvarande platssyster så såg vi när han kastade upp min lillasyster greppandes om hennes hals mot den vita väggen i vårat dåvarande sovrum, en bit över golvet håller han stryptag på henne och skriker. Hennes tårar sprutade om något, hjärtskärrande att se. 


Under vår uppväxt så blev både jag och mina två syskon mobbade på ett eller annat sett, speciellt min storebror. Det började redan i ett års ålder, när pappas hårda ord och hat mot honom började. Ingen vet varför, men han dög inte. Under uppväxten blev han kallad bög, mes, tönt och en massa andra ord. Ordförådet tog aldrig slut. När tonåren kom blev det allt tuffare för min bror, det är då vid den tiden som man verkligen behöver sina föräldrar och speciellt sin pappa som kille. Då han skulle diskutera tjejer, spela fotboll och dela sina intressen med sin far. Då min pappa skulle engagera sig i min brors intressen och ge han extra stöd. Men det fanns inte och min bror blev sviken gång på gång. Det fanns absolut inge intresse alls, det var som om han inte existerade.

Efter ett tag, i mitten av tonåren så övergick min fars beteende och handlingar till min bror. Min bror blev allt mer osäker, det märkte man på hans beteende. Han sov även sämre på nätterna och somnade ofta tills sömns i tårar. Han såg alla sina killkompisars pappor finnas där för dem men hans egen ville inte ens veta av honom, vad gjorde han för fel? Tillslut började han bete sig som vår pappa mot mig och min syster, han började använda hårda tag mot oss. Hans ordval började allt mer efterliknas pappa och sårad var bara förnamnet på vad vi blev.

Min bror sökte väl bekräftelse, härmade pappa och trodde han skulle få respekt.. vilket han faktiskt fick ett tag. Han trodde väl om att uppträde likadant så skulle pappa tycka om honom, se att han dög och inte var någon så kallad mes som pappa påstod. 

Efter ett tag försvann deras "friendship" och dem blev osams igen, tillbaka på ruta ett och min bror dög inte. Han återgick nästan till den vanliga snälla brorsan som vi tidigare hade känt han som, dock så kan man än idag finna spår av pappas attityd i honom... 

Fortsättning följer imorgon, prepere för del 2- Våld i nära relationer. 

Postat av gå in på min blogg!! http://mybeautifulpictures.blogg.se

Har inga ord. Fruktansvärt

Svar: Visst är det?!! Tyvärr är jag och mina syskon inte dem enda som levt så här. Det är så otroligt vanligt i samhället. Kram
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-24 | Tid: 19:58:46
Blogg: http://mybeautifulpictures.blogg.se
Postat av ullie

usch stackars dej o dina syskon . en sån far ska INGEN behöva genomlida men ja vet att det är svårt att ta sej därifrån .
finns inga ord det är hemskt

Svar: Nej, ingen ska behöva gå igenom eller leva med en sådan far. Men tyvärr är så vanligt.. kram! :)
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-24 | Tid: 21:10:58
Blogg: http://weberskold.blogg.se
Postat av Anonym

Det där var inte kul och läsa, fy vad hemskt.

Svar: Kram
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-24 | Tid: 21:20:02
Blogg: http://www.malinmallaklaar.blogg.se
Postat av Anonym

Ni förtjänar bara bra saker!!

Datum: 2014-06-24 | Tid: 21:21:11
Blogg: http://www.malinmallaklaar.blogg.se
Postat av hemmafrun

Du är verkligen stark som vågar att berätta! Jag hoppas att du får vad du förtjänar. Lycka, välgång och ett vackert liv.

Svar: Tusen tack för din kommentar, kram!! :)
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-24 | Tid: 22:01:23
Blogg: http://lotion.nu/
Postat av FrökenTV, bloggen om tv och film

otroligt bra och viktigt inlägg

Svar: Tack, visst är det? Mer kommer :-) Kram
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-24 | Tid: 22:52:38
Blogg: http://efji.blogg.se/
Postat av Denise

Fyran vad hemskt! Fruktansvärt!! Inget barn ska behöva få väsa upp under liknande förhållanden.. Jag kan inte ens föreställa mig hur du och dina syskon har haft det.. Hoppas att du efter detta upphörde har kunnat hitta lycka i livet.
Får man fråga hur din relation till din pappa ser ut idag, har ni någon kontakt?

Svar: Nej, det är verkligen hemsk att behöva gå igenom. Jag har svarat på din kommentar i ett inlägg, kram!
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-24 | Tid: 23:37:39
Blogg: http://flingans.nu
Postat av Erica

Jättebra skrivet! modigt av dig att berätta, jag vet att det kan va svårt att sätta ord på känslor osv.. Kika gärna in på min blogg hur det är att ha bott på behandlingshem vid 14 års ålder och hur detär att bo i familjehem nu! Stor kram

Svar: Tack! Jo men precis, det är inte alltid lätt att sätta ord på hur man känner sig. Kommer absolut kika in på din blogg, du kanske själv till hösten när andra ska få dela med sig av sina historier vill göra det här och bli länkad? Går även såklart bra att vara anonym. Meningen är att kunna stötta varandra och få en förståelse hur vanligt det är med familjehem, missbruk, våld osv men som tystas ner. Att även tillsammans skapa diskussioner kring vad som behövs förbättras, ge råd till varandra mm. :-) Kram!!
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-24 | Tid: 23:53:24
Blogg: http://eriiicahenriksson.blogg.se
Postat av Anonym 456

Men kunde ni inte göra något, som att berätta för någon? Alltså såna som jobbar med barn.
Tycker jättesynd om din lillasyster. Har du också något minne av en sån händelse?

Svar: Jag kommer ta upp det snart i bloggen om varför inget berätta något. :-) Jag har en massa minnen av sådana händelser. Kram
tusengangerstarkare.blogg.se

Datum: 2014-06-25 | Tid: 10:32:57
Blogg: http://mybeautifulpictures.blogg.se
Postat av Jimmy adhdpappan

En riktigt stark blogg som behövs!! kämpa på och sluta inte skriva. kram Jimmy Adhdpappan

Datum: 2014-06-29 | Tid: 11:53:09
Blogg: http://adhdpappan.se



Ditt namn:


E-postadress: (publiceras ej på bloggen)


Blogg/hemsida:


Skriv din kommentar:

Kom ihåg mig?
Tack för din kommentar!